Kjøpsbetingelser
1. Generelt
Disse kjøpsbetingelsene gjelder for alle forbrukerkjøp av varer på www.BraBlad.no. Med forbrukerkjøp menes salg av varer til en forbruker som ikke handler som ledd i næringsvirksomhet, når selgeren opptrer i næringsvirksomhet. Betingelsene er i tråd med norsk lovgivning, inkludert forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven og ehandelsloven, som gir forbrukere ufravikelige rettigheter. Betingelsene begrenser ikke lovfestede rettigheter, men fastsetter partenes viktigste rettigheter og plikter. Ved spørsmål som ikke dekkes direkte av betingelsene, suppleres de med relevante lovbestemmelser.
Vi sender kun varer til adresser i Norge (ekskludert Svalbard og Jan Mayen). Kjøpere må være minst 18 år gamle for å handle i nettbutikken, i henhold til vergemålsloven § 2.
2. Partene
Selger:
Altmann Rosland (enkeltpersonforetak)
Daleveien 584, 4329 Sandnes
Org.nr.: 933 767 442
E-post: eivind@sandn.es
Kjøper: Den personen som foretar bestillingen.
3. Avtaleinngåelse
Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysninger gitt i nettbutikkens bestillingsløsning (f.eks. om varens art, mengde, kvalitet, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse (f.eks. e-post), og disse kjøpsbetingelsene. Ved motstrid mellom opplysninger i bestillingsløsningen, direkte korrespondanse og betingelsene, har korrespondanse og bestillingsløsning forrang, så lenge det ikke strider mot bindende lovgivning. Selger forbeholder seg retten til å kansellere bestillinger ved feil, som f.eks. feilprising eller utsolgte varer.
4. Priser
Prisene i nettbutikken er oppgitt i norske kroner (NOK) og inkluderer ikke merverdiavgift, da selger ikke er MVA-registrert (omsetning under 50 000 kr, jf. merverdiavgiftsloven). Totale kostnader, inkludert frakt og eventuelle gebyrer, oppgis i bestillingsløsningen før kjøpet fullføres. Ved feilprising eller feil i rabattberegninger forbeholder BraBlad.no seg retten til å kansellere bestillingen og refundere kjøpesummen i sin helhet til kjøper.
5. Betaling
Betaling skjer via Stripe ved bestilling. Selger reserverer kjøpesummen på kjøpers kort ved bestilling. Alle transaksjoner foregår i NOK. Ved bruk av kredittkort gjelder lov om kredittkjøp m.m. Personer under 18 år kan ikke handle, da de ikke kan stifte gjeld (jf. vergemålsloven § 2).
6. Levering
Levering skjer til adressen kjøper oppgir i bestillingsløsningen, via Posten eller Postnord. Varer sendes fra selger innen 3 virkedager etter bestilling. Posten/Postnord leverer normalt innen 2–5 virkedager. Selger garanterer ikke leveringstid, men forplikter seg til å informere kjøper ved forsinkelser. Hvis levering ikke skjer innen rimelig tid (senest 30 dager), kan kjøper heve kjøpet, kreve oppfyllelse eller erstatning i henhold til forbrukerkjøpsloven.
Dersom pakken ikke hentes innen Postens/Postnords hentefrist (7 dager) og returneres, belastes kjøper kostnader for pakking, frakt og returfrakt. Eventuelt gjenværende beløp refunderes. Alle varer er lagervarer og finnes på lager i Norge.
7. Ordrebekreftelse
Når bestillingen er mottatt, sender selger en automatisk ordrebekreftelse til kjøpers e-postadresse. Kjøper bør kontrollere at ordrebekreftelsen stemmer med bestillingen (antall, varetype, pris osv.). Ved avvik eller manglende ordrebekreftelse (sjekk søppelpost), kontakt eivind@sandn.es for alternativ utsending.
8. Angrerett
Kjøper har 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven, regnet fra mottak av varen, angrerettskjema og nødvendige opplysninger. Hvis angrerettskjema eller opplysninger mottas senere, starter fristen ved mottak av disse. Mangler opplysninger, utvides fristen til 3 måneder, eller 1 år ved total mangel på informasjon. Angrerettskjema er tilgjengelig via lenke i ordrebekreftelsen.
Ved bruk av angreretten må kjøper gi skriftlig melding (e-post eller brev) til selger og returnere varen i tilnærmet samme stand og mengde som mottatt, gjerne i originalemballasje. Kjøper dekker frakt/returfrakt. Selger refunderer resterende kjøpesum innen 14 dager etter mottak av varen. Varer som forringes raskt eller ikke kan returneres av sin art, omfattes ikke av angreretten.
9. Undersøkelse av varen
Kjøper bør undersøke varen ved mottak for å sikre at den samsvarer med bestillingen og er uten skader eller mangler. Ved avvik eller mangler må kjøper melde fra til selger i henhold til punkt 10.
10. Reklamasjon og rettigheter ved mangler eller forsinkelse
Ved mangler ved varen må kjøper melde fra til selger innen rimelig tid etter oppdagelse, minimum 2 måneder, og senest 2 år etter mottak (5 år for varer ment å vare vesentlig lenger). Melding bør være skriftlig (e-post til eivind@sandn.es). Ved mangler kan kjøper, i henhold til forbrukerkjøpsloven kapittel 6, kreve:
Retting eller omlevering (selger dekker kostnader, innen rimelig tid).
Prisavslag hvis mangelen ikke rettes.
Heving av kjøpet hvis mangelen er vesentlig.
Erstatning for økonomisk tap.
Ved forsinkelse kan kjøper kreve oppfyllelse, heving (ved vesentlig forsinkelse) eller erstatning (jf. forbrukerkjøpsloven kapittel 5). Ved kredittkortbetaling kan krav også rettes til kredittyter.
11. Selgers rettigheter ved kjøpers mislighold
Ved manglende betaling eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selger, i henhold til forbrukerkjøpsloven kapittel 9, holde tilbake varen, kreve oppfyllelse, heve avtalen eller kreve erstatning. Ved uavhentede pakker belastes kjøper kostnader for pakking, frakt og returfrakt, med refusjon av gjenværende beløp. Ved forsinket betaling kan selger kreve renter (jf. lov om renter ved forsinket betaling) og eventuelle inkassogebyrer (jf. inkassoloven). Gebyrer kan ikke kreves av personer under 18 år.
12. Personopplysninger
Selger samler kun inn personopplysninger nødvendige for å gjennomføre avtalen, som fullt navn, adresse, postnummer, sted og e-postadresse, via bestilling eller nyhetsbrev (valgfritt). Opplysninger brukes ikke til markedsføring uten samtykke. Personopplysninger håndteres i henhold til GDPR og personopplysningsloven. For spørsmål om personopplysninger eller rettigheter (retting, sletting osv.), kontakt eivind@sandn.es.
13. Konfliktløsning
Tvister forsøkes løst i minnelighet via direkte kontakt (eivind@sandn.es). Hvis dette ikke lykkes, kan kjøper kontakte Forbrukerrådet for bistand. Tvister kan fremmes for Forbrukertvistutvalget, hvis vedtak er rettskraftige etter fire uker. Selger vil følge utvalgets vedtak (jf. lov om behandling av forbrukertvister).
14. Kontakt
Har du spørsmål om kjøpsbetingelsene? Kontakt oss på eivind@sandn.es.
Altmann Rosland - Org nr. 933 767 442
MELD DEG PÅ nyhetsbrevET!
© 2025. All rights reserved.
